<< Terug naar overzicht

veel veerweg stevige staart

28-07-2015

28-07 2015

“Veel veerweg stevige staart”.

Het mountainbiken en daarbij de evolutie van de techniek hebben sinds het ontstaan een redelijke ontwikkeling doorgemaakt. Mede door de opkomst van enduro racen bijvoorbeeld is er meer aandacht gekomen voor fietsen die zeer goed bergaf kunnen, maar tegelijkertijd nog goed klimmen. Veel fully's (voor- en achtervering) zijn tegenwoordig, met geavanceerde veer- en dempingsystemen, best capabele klimmers en uiteraard comfortabeler dan een hardtail. Echter niet iedereen zit te wachten op de extra aanschaf- en onderhoudskosten van een fully. Ook houden veel mensen van de directheid en lage gewicht van een hardtail en hebben, op de meeste trails die we hier vinden, meer plezier op een hardtail dan op een misschien wel overcapabele “endurobak”.

Veel mountainbikers zijn echter nogal geneigd om een hardtail te kopen met een XC race geometrie. “Dit is immers wat de racers rijden, dan moet het wel goed zijn.” Dit is een gewoon een oude marketing truck, “Race on Sunday, sell on Monday”. Ze hebben blitse kleuren (net als de racers!) en ze gaan schijnbaar een stuk harder!? Ook bij beginnersfietsen kopieert iedereen al jaren de standaard 70-73 geometrie (vorkhoek – zadelbuis hoek). Dit zijn fietsen die in steil en/of ruw terrein en op hogere snelheid niet bepaald uitblinken in stabiliteit. Wil je bergaf een meer capabelere fiets dan wordt je bij de grote merken al snel gedwongen een fully te kopen.

De meeste Nederlandse importeurs, met het wat meer vlakke terrein in den lande, zijn ook niet echt geïnteresseerd in andere soort fietsen en veel fietshandelaren (ook hier in de regio) bekijken het mountainbiken vaak nog als een verlengstuk van het wielrennen en hebben niet echt verstand van de meer technische kant van het mountainbiken met de daarbij behorende geometrie en/of veringafstelling.

Maar waarom een racer kopen als je niet racet? Waarom een nerveuze fiets kiezen waar alles opgeofferd is om het laatste grammetje te besparen en om blitssnel te sturen terwijl je veel meer baat zou hebben bij een fiets met een stabiel stuurgedrag en een voorwiel wat een stuk verder voor je uit zit zodat je niet bij iedere ietwat steilere helling met geknepen remmen en billetjes naar beneden hoeft? Zeker bij ons in de regio, met ook steilere afdalingen en ruwere paden vergeleken met de rest van het land, zouden veel mensen veel meer baat hebben bij een fiets die meer vertrouwen geeft.

“Enter the long travel hardtail”. De efficiëntie, gewicht, prijs en betrouwbaarheid van een hardtail met het vertrouwen van een stabiele fully. Een wat langere vork (120-150mm) met een wat schuinere vorkhoek (69-66 graden). Zet er eventueel een dropper op en je hebt meer achtervering in je beentjes dan de vering van de dikste downhill slee.

Dit type fiets is vooral in Groot-Brittannië erg populair. In Groot-Brittannië vind je erg veel technische trails, maar is het weer vaak erg slecht en dan is een hardtail toch minder onderhoudsgevoelig. Hiermee is echter een type fiets ontstaan die voor veel meer dan alleen slecht weer fietsers een logische en plezante keuze is. Een long travel hardtail zou voor veel mensen veel geschikter zijn dan de vele XC-fietsen die je in de lokale fietswinkels en onder veel Zuid-Limburgse bipsen aantreft. Je boekt qua efficiëntie en klimvermogen nauwelijks in op een XC-fiets, maar het verschil in vertrouwen in afdalen op technischere paden is echt enorm.

Dus fiets je niet voor gemiddelden en ben je niet bezorgd of je je fietsmaatjes op het vlakke wel kunt bijhouden, maar wil je vooral een fiets die je vertrouwen en plezier bezorgt en heel allround inzetbaar is (ook op ruwere buitenlandse paden op vakantie), verdiep je dan maar eens goed in een longtravel hardtail. Kijk maar eens online naar een On One of Whyte of een Stanton bij een locale dealer die kaas heeft gegeten van dit soort fietsen.

PS. Een nog nieuwere trend zijn de plus bikes (27+ en 29+), die nu op de markt beginnen te komen. Deze hebben nog dikkere banden (2.8 – 3.2 inch) waardoor de nadruk nog meer ligt op comfort, grip en stabiliteit bergaf en minder op gemiddelde snelheid. De toekomst zal uitwijzen hoe deze laatste trend zal aanslaan, maar het is wel duidelijk dat als je verder kijkt dan je neus langs is (of die van de gemiddelde fietshandelaar) je een veel fijnere fiets kunt krijgen dan je tot nu toe voor lief hebt genomen. Maak maar eens een proefrit en je merkt het verschil.

Camille Sproncken

 

Blijf op de hoogte middels facebook